Pagina wordt geladen ...
Heeft u vragen? email info@smoezen.eu

Met Smoezen introduceert u een prettige manier om leerlingen te laten oefenen in het omschrijven van Nederlandse begrippen in een vreemde taal. Een onmisbare vaardigheid voor iedereen die een taal leert. Smoezen is makkelijk inzetbaar. De studenten gebruiken hun smartphone. Het spelelement motiveert de leerlingen om te blijven praten. Elke nieuw woord is een verrassing. De luisteraar die het woord raadt beloont de spreker direct voor zijn prestatie..Afhankelijk van het niveau van de student kunt u de luisterende student ook toestaan om vragen in de vreemde taal te stellen. 

Elke week twintig minuten is voldoende. Om het niveau van de studenten te bepalen kunt u de Korte Route kiezen, waarbij uit elk van de tien blokken drie woorden random gekozen worden. Als er teveel raadwoorden worden overgeslagen, (te moeilijk of onbekend woord) begint u bij blok 1 met eenvoudigere raadwoorden voorzien van vier steunwoorden. 

U kunt, bij herhaling van een blok, of als toets, alle hulp uitzetten. De student krijgt dan niet de vertaling van de steunwoorden te zien en ook geen aanzetjes via de knop categorie.

Alle leerlingactiviteiten worden vastgelegd en kunnen later geanalyeerd worden..

De demo laat in een notendop de opbouw van Smoezen zien: De tien woorden vertegenwoordigen de tien grote oefenblokken. Aanvankelijk zijn er vier steunwoorden om het woord te omschrijven, en bij het tiende blok is er geen enkel steunwoord meer.

Bij het eerste woord (kwakzalver), wordt uitgelegd wat de functie van knoppen is en wat de leerling moet doen.

U kunt ook uw mening of opmerkingen achterlaten bij de knop Feedback. 

 

 

Didactische tips

  1. Leg de eerste keer kort de oefening uit (Zie Student) en gebruik de Demo als illustratie.
  2. Zeg op welk aspect van de taalproductie u deze les in het bijzonder zult letten en schrijf dat op het bord.. Sluit daarbij aan bij de methode die u gebruikt. 
  3. Verdeel de klas/groep in tweetallen en laat ze tegenover elkaar zitten. Geef de inlogcode.
  4. Ga rond in het lokaal, luister mee en noteer de opvallende zaken die u hoort, zowel positieve als negatieve.
  5. Laat de studenten na tien minuten wisselen van speler, door één van hen twee of drie plaatsen te laten opschuiven.
  6. Reserveer na afloop enkele minuten voor de evaluatie. Welke zaken zijn u opgevallen? Wat ging uitstekend? Kondig aan waarop u de volgende les (week) zult gaan letten.

 

 

Bevalt de demo versie van Smoezen? Vraag dan vandaag nog een licentie aan

Smoezen is nu beschikbaar voor de volgende talen:

  • Frans

    De versie voor Frans is de oerversie van Smoezen. De andere talen zijn hiervan afgeleid. Veel leerlingen denken dat Frans een moeilijke taal is om te leren. Daarom was het een uitdaging om voor hen een oefenmodel te vinden dat hen aansprak. Ze bouwden mee aan de ontwikkeling en ervoeren al snel dat ze, ook in het Frans, hun woordje konden doen. Sindsdien is het smoezen een bekende werkvorm geworden in het taalonderwijs.

  • Engels

    Het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen.

  • Duits

    Als belangrijkste handelspartner van Nederland mag Duits niet ontbreken in dit leermiddel. Maar het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen.

  • Italiaans

    Het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen. De versie voor Italiaans is verzorgd door Ans Verdouw, oud-leerling van de ontwerper van Smoezen, Peet Hopmans.

  • Spaans

    Spaans is een een wereldtaal en onmisbaar in het verkeer met vele landen in Midden- en Zuidamerika. Het Nederlands maakt makkelijk nieuwe woorden door bestaande aan elkaar te plakken. Smoezen bevat voornamelijk zulke samengestelde woorden waarbij vooral de relatie tussen de delen goed verwoord moet worden. Als de luisteraar het woord raadt, dan wel een synoniem ervan geeft is de opdracht volbracht en wisselt de beurt. Is het te omschrijven woord onbekend voor de spreker dan mag hij het overslaan.

    Het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen.

  • Nederlands

    Met deze versie van Smoezen oefent de leerling in het Nederlands om Nederlandse begrippen te omschrijven. De te omschrijven woorden, zogenaamde Raadwoorden, zijn niet geschikt voor beginners. Wellicht maken we in de toekomst een versie voor NT2, zodat ook immigranten met hun docent kunnen smoezen. Het zijn voornamelijk samengestelde woorden waarbij vooral de relatie tussen de delen goed verwoord moet worden. Als de luisteraar het woord raadt, dan wel een synoniem ervan geeft is de opdracht volbracht en wisselt de beurt. Is het te omschrijven woord onbekend voor de spreker dan mag hij het overslaan.

    Het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen.

Vraag hier snel en eenvoudig een licentie aan

sitemap | contact | algemene voorwaarden
hosting dotsolutions