Pagina wordt geladen ...
Heeft u vragen? email info@smoezen.eu

"Smoezen", samen oefenen in een vreemde taal.

Een gesprek met een buitenlander kan stokken als je woordenschat onvoldoende is. Je moet je dan behelpen op een andere manier, bijvoorbeeld door het woord te omschrijven.. Als je omschrijving geslaagd is zal de buitenlander het woord noemen dat je nog niet kende. Zo leer je nieuwe woorden. In dit leermiddel oefen je met z'n tweeën. De een luistert en probeert het Nederlandse woord te raden, de ander spreekt en omschrijft met behulp van de steunwoorden.het raadwoord. Je zult er steeds handiger in worden.

Hulp

In het begin krijg je vier woorden aangeboden. Gebruik ze allemaal als je kunt. Als je erop klikt verschijnt de vertaling. Ook op de aanduiding van de categorie kun je klikken. Je ziet dan een aanzetje voor een zin. Elke keer klikken laat een andere suggestie zien. Je kunt in de kaartjes vooruit- en terugbladeren.

Je docent geeft je een inlogcode. Hij kiest het niveau waarop je gaat werken. Hij bepaalt ook de duur van de oefening en hij kan hulp uitzetten. 

Spelregels

Student  1

  1. Het grootgedrukte woord is het woord dat je moet omschrijven. Probeer je een voorstelling te makenn van de situatie waarin dit woord gebruikt wordt.
  2. Gebruik zoveel mogelijk de steunwoorden die eronder staan.
  3. Het is niet toegestaan het Nederlandse woord in stukjes te omschrijven. of de eerste letter te noemen. Daar zou een buitenlander niets van begrijpen natuurlijk.
  4. Als je spelgenoot het woord denkt te weten accepteer dan ook een synoniem als goed antwoord.
  5. Als je het Nederlandse woord niet kent sla het dan over.

Student 2

  1. Je spelgenoot probeert in de vreemde taal een Nederlands woord te omschrijven. Luister goed en geef hem/haar de tijd om goed te formuleren.
  2. Probeer het Nederlandse woord te raden dat hij omschrijft. Ook een synoniem wordt goedgekeurd.
  3. Wissel van rol. Jij gaat nu het woord dat op jouw scherm staat omschrijven voor hem/haar.

Succes!

Alle leerlingactiviteiten worden vastgelegd en kunnen later geanalyeerd worden.

Je kunt ook je mening of opmerkingen achterlaten met de knop Feedback. 

 

Bevalt de demo versie van Smoezen? Vraag dan vandaag nog een licentie aan

Smoezen is nu beschikbaar voor de volgende talen:

  • Frans

    De versie voor Frans is de oerversie van Smoezen. De andere talen zijn hiervan afgeleid. Veel leerlingen denken dat Frans een moeilijke taal is om te leren. Daarom was het een uitdaging om voor hen een oefenmodel te vinden dat hen aansprak. Ze bouwden mee aan de ontwikkeling en ervoeren al snel dat ze, ook in het Frans, hun woordje konden doen. Sindsdien is het smoezen een bekende werkvorm geworden in het taalonderwijs.

  • Engels

    Het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen.

  • Duits

    Als belangrijkste handelspartner van Nederland mag Duits niet ontbreken in dit leermiddel. Maar het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen.

  • Italiaans

    Het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen. De versie voor Italiaans is verzorgd door Ans Verdouw, oud-leerling van de ontwerper van Smoezen, Peet Hopmans.

  • Spaans

    Spaans is een een wereldtaal en onmisbaar in het verkeer met vele landen in Midden- en Zuidamerika. Het Nederlands maakt makkelijk nieuwe woorden door bestaande aan elkaar te plakken. Smoezen bevat voornamelijk zulke samengestelde woorden waarbij vooral de relatie tussen de delen goed verwoord moet worden. Als de luisteraar het woord raadt, dan wel een synoniem ervan geeft is de opdracht volbracht en wisselt de beurt. Is het te omschrijven woord onbekend voor de spreker dan mag hij het overslaan.

    Het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen.

  • Nederlands

    Met deze versie van Smoezen oefent de leerling in het Nederlands om Nederlandse begrippen te omschrijven. De te omschrijven woorden, zogenaamde Raadwoorden, zijn niet geschikt voor beginners. Wellicht maken we in de toekomst een versie voor NT2, zodat ook immigranten met hun docent kunnen smoezen. Het zijn voornamelijk samengestelde woorden waarbij vooral de relatie tussen de delen goed verwoord moet worden. Als de luisteraar het woord raadt, dan wel een synoniem ervan geeft is de opdracht volbracht en wisselt de beurt. Is het te omschrijven woord onbekend voor de spreker dan mag hij het overslaan.

    Het spel Smoes werd oorspronkelijk ontworpen voor Frans. Het bestond uit enkele dozen met gekleurde kaartjes. De kleuren gaven het niveau weer. Er waren twee jaargangen. Na enkele jaren is er ook een versie voor Engels gemaakt. In 2008 is het idee ontstaan om een digitale versie te maken door de Hogeschool in Arnhem. Dat prototype is op zes scholen een jaar positief getest. De huidige website is een product van Dotsolutions in Hoogeveen.

Vraag hier snel en eenvoudig een licentie aan

sitemap | contact | algemene voorwaarden
hosting dotsolutions